‘Ons onderwijssysteem is aan vernieuwing toe’, stelde Jakolien Kraeima in de Volkskrant. Kraeima is personeelsmanager in het onderwijs, een functie waarin ze zich geconfronteerd ziet met het groeiende tekort in het basisonderwijs. De tekorten, die zijn er, maar wat is eraan te doen? Kraeima’s ideeën over een passende oplossing zijn 180 graden gedraaid, vertelde ze. Wat was de sleutel tot haar inzicht? ‘We moeten niet het tekort als uitgangspunt nemen,’ betoogt ze, ‘maar juist de ontwikkeling van het onderwijssysteem.’ Zo vertelt ze dat ze liever geen matige sollicitant aanneemt om dat gat dan maar te dichten, maar kijkt welke leerkrachten uitblinken in welke vakken en bijvoorbeeld die bevlogen geschiedenisdocent in meerdere klassen les laat geven.

Onderwijs op maat, waarbij niet alleen de leerling, maar ook de docent alle ruimte krijgt om uit te blinken. Iedere leerling, zo betoogt Kraeima, zou op zijn of haar eigen tempo door de stof heen moeten kunnen. En ook de manier waarop de leerlingen leren moet meer gepersonaliseerd worden. Waarom moet een leerling eindeloos sommen herhalen als hij de stof allang begrijpt? En waarom moet zijn klasgenoot die lastige som eerst op papier maken als hij veel beter een blokkentoren kan bouwen? Allemaal wezenlijke vragen die niet beantwoord worden door de vacatures in het wilde weg op te vullen met willekeurige sollicitanten.

Op de School van HIP begrijpen wij Kraeima’s inzichten. Sterker nog, wij hebben haar ideeën allang in de praktijk gebracht – en met succes! Binnen ons gepersonaliseerde onderwijs mogen de leerlingen op hun eigen tempo leren. Hierbij houden wij niet alleen rekening met hun interesses, maar ook met de leervoorkeuren van iedere leerling. Zo zullen wij een leerling nooit eindeloos mondelinge uitleg geven terwijl hij sterk visueel ingesteld is. En dat hoeft ook helemaal niet – zeker niet bij ons onderwijs op maat! Ook de docenten mogen bij ons tot hun volledige recht komen. Zo kan iedere leerkracht bij de School van HIP lesgeven in precies dat ene vak waarvan ze opbloeien. Onderwijs op maat voor iedereen: eigenlijk heel logisch, zoals nu ook de rest van onderwijsland door begint te krijgen.


terug